SumUpin maksuehdot

Voimassa alkaen 02.8.2021

Jäljempänä kuvattujen SumUpin maksu- ja sähköisen rahan palvelujen (”maksupalvelut”) käyttösi edellyttää, että hyväksyt SumUpin yleiset ehdot, nämä maksuehdot sekä kaikki muut ehdot ja käytännöt, joita sovelletaan käyttämiisi palveluihin. Nämä maksuehdot ovat lisäehtoja, ja yhdessä yleisten ehtojen kanssa ne ovat osa sinun ja SumUp Limitedin (”SumUp”, ”me”) välistä oikeudellisesti sitovaa sopimusta. Jollei näissä ehdoissa toisin ilmoiteta, termeillä on sama merkitys kuin yleisissä ehdoissa. 

Maksupalvelujen tarjoaja on SumUp, Irlannissa rekisteröintinumerolla 505893 rekisteröity osakeyhtiö, jonka ALV-numero on IE9813461A, ja jonka sääntömääräinen kotipaikka on Block 8, Harcourt Centre, Charlotte Way, Dublin 2, Irlanti D02 K580. SumUp on Irlannin keskuspankilta toimiluvan saanut sähköisen rahan liikkeeseenlaskija (toimiluvan nro C195030, myönnetty 27.10.2020). Toimilupamme tiedot voi tarkistaa Irlannin keskuspankin sähköisestä rekisteristä.

On tärkeää, että ymmärrät näiden maksuehtojen mukaiset velvollisuutesi. Luethan ne huolellisesti.

Jos sinulla on kysyttävää, huolenaiheita tai valituksia liittyen yleisiin ehtoihin, näihin maksuehtoihin, mahdollisiin muihin lisäehtoihin tai palveluihin, tai jos haluat pyytää kopion näistä maksuehdoista, ota yhteyttä SumUpin asiakastukeen osoitteeseen [email protected].

1. Yleistä 

Maksupalvelumme tarjoavat sinulle mahdollisuuden hyväksyä ja käsitellä maksukorttitapahtumia (”maksu(t)”) useilla eri tavoilla ja/tai käyttää sähköisen rahan lompakkoa (”sähköinen lompakko”) ja siihen kuuluvaa prepaid-maksukorttia (”kortti”). Asiakkaidesi (”kortinhaltija(t)”) maksut voidaan käsitellä paikan päällä yhteensopivalla mobiililaitteellasi, sovelluksellamme ja/tai tarjoamallamme kortinlukulaitteella (”lukija”) ja etänä tarjoamiemme verkkomaksutapojen kautta.

Tarjoamiemme maksupalvelujen avulla voimme käsitellä maksuja puolestasi ja hyvittää näistä maksuista saamamme varat tilillesi (joista on ensin vähennetty kulumme ja mahdolliset maksunpalautukset, peruutukset, vaatimukset ja muut varat, jotka olet velkaa meille) näiden maksuehtojen mukaisesti.

Valtuutat meidät vastaanottamaan, säilyttämään ja siirtämään varoja puolestasi näiden maksuehtojen mukaisesti. Tämä valtuutus pysyy täysimääräisesti voimassa, kunnes tilisi suljetaan tai irtisanotaan.

2. Henkilötietojen käsittely

Voidakseen tarjota sinulle maksupalveluja SumUpin on käsiteltävä maksupalvelujen loppuasiakkaiden henkilötietoja. Tämä käsittely tapahtuu SumUpin tietosuojakäytännön mukaisesti mukaisesti.

3. Verkostot ja vastaanottavat pankit

Maksupalvelujen avulla voit hyväksyä korttimaksuja, joita tarjoavat Visa Europe Limited, Mastercard Europe S.A., American Express Limited ja muut soveltuvat maksukorttiorganisaatiot (yhdessä ”verkostot”). Verkostot ovat asettaneet vaatimuksia ja ohjeita (”verkoston säännöt”), jotka yhdessä näiden maksuehtojen ja yleisten ehtojen kanssa säätelevät maksupalvelujemme tarjoamista sinulle. Linkit voimassa oleviin verkoston sääntöihin löytyvät verkkosivustoltamme. Hyväksymällä nämä maksuehdot vakuutat myös noudattavasi verkoston sääntöjä, joita verkostot voivat aika ajoin muuttaa. Voimme lisätä, poistaa tai muuttaa maksupalveluja ja/tai näitä maksuehtoja, jos verkoston sääntöjen noudattaminen sitä edellyttää.

Olemme tehneet sopimuksia korttitapahtumia vastaanottavien pankkien (”vastaanottavat pankit”) kanssa maksupalvelujemme tarjoamista varten. Luettelo vastaanottavista pankeista, joiden kanssa teemme yhteistyötä palvelujemme tarjoamiseksi, löytyy verkkosivustoltamme. Verkoston säännöt voivat edellyttää, että jotkut kauppiaistamme tekevät erillisen sopimuksen jonkin vastaanottavan pankin tai verkoston kanssa maksutapahtumien määrästä riippuen. Jos tämä koskee sinua, ilmoitamme asiasta sinulle ja toimitamme sinulle erillisen sopimuksen. 

Jos näiden maksuehtojen ja verkoston sääntöjen tai vastaanottavan pankin kanssa tehdyn sopimuksen välillä on ristiriita, verkoston sääntöjen tai vastaanottavan pankin kanssa tehdyn sopimuksen ehdot ovat etusijalla.

4. SumUp-tili

Sinulla on oltava SumUp-tili voidaksesi käyttää maksupalveluja, kuten on kuvattu yleisten ehtojen osiossa 1. Tilisi luomisen ja käytön yhteydessä voimme tarkistaa luottotietosi ja saatamme vaatia sinua toimittamaan lisäasiakirjoja noudattaaksemme sovellettavia lakeja, asetuksia ja sääntöjä. Päätämme yksinomaisella harkinnallamme, onko kaikki tarvittavat tarkistukset suoritettu onnistuneesti. Pidätämme oikeuden jäädyttää tai irtisanoa tilisi ja/tai rajoittaa maksupalvelujen käyttöoikeuttasi, jos et anna täydellisiä ja täsmällisiä tietoja tai et täytä kaikkia tilin rekisteröinnin tai vahvistamisen vaatimuksia.

5. Korttimaksujen hyväksyminen 

Maksupalvelut sisältävät mahdollisuuden hyväksyä korttimaksuja joko lukijan avulla, syöttämällä maksukorttitiedot manuaalisesti tai muilla tavoilla, joita voimme tarjota käyttöösi. Kun vastaanotat maksuja käyttämällä jotakin lukijoistamme, maksujen käsittelemiseen ja valtuuttamiseen maksukortin ja palvelimiemme välillä käytetään lukijaa. Maksupalvelut voivat sisältää myös mahdollisuuden hyväksyä etäkorttimaksuja, mukaan lukien maksuyhdyskäytävän tai asiakkaillesi lähettämiesi maksulinkkien kautta tehdyt maksut. Luettelo tällä hetkellä hyväksymistämme maksukorteista, jota voimme päivittää aika ajoin ilman ennakkoilmoitusta, löytyy verkkosivustoltamme.

Osana maksupalveluja voidaan tiettyjä maksutapoja tarjota yhteistyössä kolmannen osapuolen (”kumppani”) kanssa kumppanin mobiilisovelluksen, verkkosivuston tai muun ohjelmiston (”kumppanisovellus”) kautta. Tällaisissa tapauksissa suhdettasi kumppaniin säätelee erillinen kaupallinen suhde sinun ja kumppanin välillä, ja olemme vastuussa vain maksupalveluista, jotka tarjoamme osana kumppanisovellusta. Emme vastaa kumppanisovelluksen tai kumppanin sinulle tai kortinhaltijoille tarjoamien palvelujen toiminnasta. Jos olet kumppanin kanssa niin sopinut, voimme kerätä palvelumaksuja myös kumppanin puolesta, mutta emme missään olosuhteissa ole vastuussa kumppanisovelluksen käyttöösi liittyvien verojen pidättämisestä tai maksamisesta.

6. Vaihtoehtoiset maksutavat

Edellä kuvattujen maksupalvelujen lisäksi SumUp voi tarjota toiminnon, jonka avulla voit hyväksyä asiakkailta maksuja muilla kolmansien osapuolten tarjoamilla maksutavoilla (”vaihtoehtoiset maksutavat”). Voit integroida Vaihtoehtoiset maksutavat ‑toiminnon etämaksupalveluihimme, jolloin asiakkaasi voivat valita ja käyttää vaihtoehtoisia maksutapoja suorittaessaan maksuja sinulle.

Tarkemmat tiedot vaihtoehtoisten maksupalvelujen tarjoajista sekä tietyt vaihtoehtoisiin maksupalveluihin liittyvät lisästandardit, ‑säännöt, ‑menettelyt ja ‑vaatimukset (”vaihtoehtoisten maksupalvelujen ehdot”) löytyvät verkkosivustoltamme, ja ne sisällytetään näihin maksuehtoihin siinä määrin kuin käytät Vaihtoehtoiset maksupalvelut ‑toimintoa. Vakuutat noudattavasi aina vaihtoehtoisten maksupalvelujen ehtoja. Vaihtoehtoisten maksupalvelujen tarjoajia ja vaihtoehtoisten maksupalvelujen ehtoja voidaan muuttaa ilman ennakkoilmoitusta.

Vaihtoehtoisten maksutapojen tarjoajat voivat peruuttaa vaihtoehtoisten maksutapojen kautta suoritetut maksut, ellei vaihtoehtoisten maksupalvelujen ehdoissa toisin mainita. Peruutetuista maksuista aiheutuvat velvollisuutesi ja vastuusi SumUpia kohtaan ovat samat kuin maksunpalautuksista aiheutuvat velvollisuutesi meitä kohtaan. Vaihtoehtoisten maksutapojen tarjoajat voivat vaikuttaa vaihtoehtoisten maksutapojen kautta suoritetun maksun peruuttamiseen samalla tavalla kuin asiaankuuluva verkosto, vastaanottava pankki tai nimetyt rahoituslaitoksemme voivat vaikuttaa maksunpalautukseen.

Vaihtoehtoisten maksutapojen saatavuuteen liittyy maantieteellisiä rajoituksia. Voit tarkistaa maassasi käytettävissä olevat vaihtoehtoiset maksutavat verkkosivustoltamme.

7. Lukijat

Tietoa saatavilla olevista lukijoista sekä ohjeet niiden ostamiseen tai vuokraamiseen on verkkosivustollamme

Ellei toisin ole erikseen sovittu, et saa myydä, vuokrata, lisensoida tai siirtää lukijaa kolmannelle osapuolelle tai sallia kolmannen osapuolen käyttää lukijaa. Et myöskään voi tehdä lukijan ohjelmistoon tai laitteistoon minkäänlaisia muutoksia. Et saa käyttää lukijaa mihinkään muuhun tarkoitukseen kuin maksujen hyväksymiseen.

8. Tilitys, kulut ja tiliotteet

Kun olemme vastaanottaneet varoja SumUpin kautta käsittelemistäsi maksuista, tilitämme sinulle kuuluvat varat sähköiseen lompakkoosi (”tilitys”). Halutessasi voit ohjata tilitykset automaattisesti SumUp-tiliisi liitetylle pankkitilille. Ennen jokaista tilitystä vähennämme maksun summasta palveluistamme veloitettavat maksut. Maksupalveluistamme veloitettavat kulut on lueteltu kulutaulukossa verkkosivustollamme. Voit muuttaa tilitysasetuksiasi tilisi profiilissa tai ottamalla yhteyttä asiakastukeen osoitteeseen [email protected].

Toimitamme sinulle kuukausittaiset tiliotteet SumUp-tilistäsi. Hyväksyt, että voimme koota veloittamiemme kulujen tiedot yhteen tuotemerkin, sovelluksen, maksuvälineluokan ja maksutapahtumaan sovellettavien siirtomaksujen mukaan.

9. SumUp-lompakko ja kortti

Tarjoamme käyttöösi tiliisi liitetyn sähköisen lompakon tilitysten vastaanottamista varten, kuten edellä kohdassa 8 kuvataan. Voimme tarjota sinulle myös tiliisi liitetyn kortin. Sähköisen lompakon ja/tai kortin käytöstä voidaan veloittaa kuluja. Ajan tasalla oleva kulutaulukko julkaistaan verkkosivustollamme.

Jos sinulle ei ole myönnetty korttia ja haluat aktivoida tämän ominaisuuden, tai jos haluat aktivoida sähköiseen lompakkoosi liittyviä lisäominaisuuksia, ota yhteyttä asiakastukeen osoitteeseen [email protected].

9a. Sähköisen lompakon käyttö

Sähköiseen lompakkoosi (jota voidaan kutsua myös SumUp-yritystiliksi) voidaan tilittää maksuistasi kertyneitä varoja. Voimme tarjota sinulle myös mahdollisuuden siirtää varoja sähköiseen lompakkoosi luotto- tai maksukortilta tai pankkisiirrolla. Jos siirrät rahaa sähköiseen lompakkoosi, lisäämme rahat lompakkoosi heti, kun olemme saaneet maksusi. Voit lunastaa sähköisessä lompakossasi olevat varat pankkitilillesi milloin tahansa. Lunastuksiin voidaan kuitenkin soveltaa turvallisuus- ja petostentorjuntatarkastuksia, ja sinua voidaan pyytää todistamaan henkilöllisyytesi tai antamaan muita varmennustietoja ennen siirron toteuttamista.

SumUp-tilisi ja SumUp-yritystilisi eivät ole pankkitilejä, eikä kumpikaan niistä kuulu korvausjärjestelmän piiriin. Tililläsi tai sähköisessä lompakossasi olevat varat eivät ole talletuksia, eikä niistä makseta korkoa.

9b. Kortin käyttö

SumUp myöntää kortin Mastercard Europe SA/Inc:n sille myöntämän lisenssin nojalla, ja kortti voidaan myöntää fyysisessä tai virtuaalisessa muodossa. Korttia voi käyttää tavaroista ja palveluista maksamiseen sekä kaupoissa että etänä (esimerkiksi verkossa) ja käteisnostoihin sähköisestä lompakosta. Sinulla ei ole velvollisuutta käyttää korttia.

Kortit lähetetään tiliisi rekisteröityyn fyysiseen osoitteeseen (fyysiset kortit) tai sähköpostiosoitteeseen (virtuaaliset kortit), ja sinun on aktivoitava kortti ennen kuin voit aloittaa sen käytön. Kun aktivoit korttisi, sinun on asetettava PIN-koodi. Älä kirjoita PIN-koodiasi muistiin äläkä tallenna sitä sähköisesti suojaamattomalla tavalla. Älä säilytä PIN-koodiasi samassa paikassa korttisi tai mobiililaitteesi kanssa. Älä koskaan paljasta PIN-koodiasi kenellekään ja varmista, että kukaan ei näe PIN-koodiasi, kun kirjoitat sitä.

Sovellettavien lakien ja asetusten mukaisesti meidän on hankittava, tarkistettava ja tallennettava tietoja kaikista asiakkaistamme. Kortin käyttöäsi voidaan rajoittaa joiltain osin tai kokonaan, kunnes tämä prosessi on saatu päätökseen. Kortin käyttöön sovelletaan aina myös petostentorjuntatoimenpiteitä, eikä niistä välttämättä ilmoiteta etukäteen.

Korttia voidaan käyttää tavaroiden ja palveluiden ostamiseen kaikilla yrityksiltä, joissa on esillä Mastercardin symboli, tai rahan nostamiseen Mastercard-logolla varustetuilta käteisautomaateilta. Kun vastaanotat rahaa kortillesi, varat talletetaan sähköiseen lompakkoosi.

Jotkin korttimaksutapahtumat saattavat edellyttää ylimääräistä varmennusta Mastercardin 3D Secure ‑järjestelmän kautta ennen niiden suorittamista. Tämä voi edellyttää, että vastaat tietoturvakysymyksiin, tarkistat tapahtuman käyttämällä tekstiviestillä tai sähköpostilla vastaanotettua vahvistuskoodia tai vahvistaaksesi tapahtuman sormenjälkitunnisteella, joka otetaan yhteensopivan laitteen kautta.

Jos uskot, että korttisi, korttisi numero, PIN-koodisi, tilitietosi tai kirjautumistietosi ovat kadonneet tai ne on varastettu, tai että joku on siirtänyt tai saattaa siirtää rahaa kortiltasi ilman lupaasi, ota heti yhteyttä asiakastukeemme osoitteeseen [email protected]. Voit tilapäisesti estää korttisi käytön SumUp-käyttäjäsivulla.

Jos kortti katoaa tai se varastetaan, tai jos et ole pitänyt korttisi turvaominaisuuksia suojassa näiden ehtojen mukaisesti, enimmäisvastuusi rajoittuu 50 euroon tai vastaavaan summaan paikallisessa valuutassa, paitsi jos olet toiminut petollisesti tai olet tahallisesti tai törkeällä huolimattomuudella rikkonut näitä maksuehtoja, jolloin saatat olla vastuussa koko vahingosta. Olet vastuussa kaikista korttiasi käyttämällä suoritetuista valtuutetuista maksutapahtumista ja korttisi käytöstä aiheutuneista kuluista. Jos luovutat korttisi, korttisi numeron, PIN-koodisi, tilisi, SumUp-yritystilisi, salasanasi tai kirjautumistietosi toisen henkilön käyttöön, tämän henkilön mahdollisesti suorittamat korttimaksutapahtumat katsotaan valtuutetuiksi, ja saatat olla vastuussa kaikista tämän henkilön aiheuttamista maksutapahtumista ja niistä aiheutuneista kuluista.

Turvallisuussyistä voimme rajoittaa kortillasi suoritettavien maksutapahtumien summaa tai lukumäärää. Et saa käyttää korttiasi laittomiin maksutapahtumiin.

SumUp pidättää oikeuden peruuttaa kortti, jota ei ole aktivoitu tai käytetty 12 kuukauteen. Tällaisessa tapauksessa ilmoitamme asiasta sinulle vähintään 30 päivää etukäteen ja peruutamme sen jälkeen kortin, ellet aktivoi tai aloita sen käyttöä irtisanomisajan kuluessa.

10. Siirrot

SumUp voi myös tarjota sinulle mahdollisuuden siirtää varoja sähköisestä lompakostasi toisen SumUp-tilin sähköiseen lompakkoon tai pankkitilille.

Vastuullasi on varmistaa, että pyydetyt vastaanottajan maksutiedot syötetään oikein. Virhe syötetyissä tiedoissa voi johtaa siirron epäonnistumiseen tai viivästymiseen tai varojen menetykseen. Emme missään olosuhteissa ole vastuussa menetyksistä, joita sinulle aiheutuu virheellisten maksutietojen syöttämisestä tällaisiin siirtoihin.

Seuraavat tiedot näkyvät käyttäjäsivullasi ennen siirtopyyntösi vahvistamista:

  • vastapuolen maksutiedot,

  • rahasumma, jonka haluat lähettää vastapuolelle, ja

  • mahdollisesti veloitettavat kulut. 

Kun olemme vastaanottaneet siirtopyyntösi, et voi peruuttaa sitä. Pyyntösi katsotaan vastaanotetuksi heti, kun olet antanut meille edellä mainitut tiedot. Siirrot sähköisestä lompakostasi toisen SumUp-tilin sähköiseen lompakkoon tai pankkitilille suoritetaan heti, kun olemme saaneet siirtopyyntösi. Kun olemme vastaanottaneet pyyntösi siirtää varoja sähköisestä lompakostasi toisen SumUp-tilin sähköiseen lompakkoon, hyvitämme toisen SumUp-tilin sähköistä lompakkoa välittömästi. Siirrot pankkitileille voivat kestää 3–5 arkipäivää palveluntarjoajasta riippuen. Emme voi tehdä siirtoasi, jos: 

  • ohjeesi ovat epätäydelliset tai epäselvät,

  • sinuun tai siirron vastaanottajaan liittyy epäilyttävää toimintaa,

  • siirto rikkoisi sovellettavaa lakia, asetusta, sääntöä tai näitä maksuehtoja,

  • se ylittää maksurajoituksesi tai sähköisessä lompakossasi olevien varojen saldon.

Pidätämme oikeuden asettaa siirtojen lukumäärää ja/tai summaa koskevia rajoituksia tarvittaessa yksinomaisella harkinnallamme turvallisuus- ja sääntelyvaatimusten noudattamiseksi. 

11. Varojen suojaaminen

Säilytämme summaa, jonka olemme sinulle velkaa, erillisellä pankkitilillä erillään omista varoistamme mutta yhdessä niiden varojen kanssa, jotka olemme velkaa muille SumUp-tilien haltijoille. Tällaiset varat suojataan lakisääteisten ja sääntelyvelvoitteidemme mukaisesti. Siinä tapauksessa, että meistä tulee maksukyvytön, kaikki vastaanottamamme varat suojataan velkojiemme vaatimuksilta.

12. Avoin pankkitoiminta (open banking) 

Voimme antaa sinulle mahdollisuuden sallia avoimen pankkipalvelun tarjoajille ja kolmansille palveluntarjoajille pääsy tilitietoihisi tai suorittaa maksuja puolestasi ohjeidesi ja sovellettavien sääntelyvaatimusten mukaisesti. Tällaisten palveluntarjoajien suorittaman maksunkäsittelyn tulee olla laissa sallittua, ja tavallisesti se tulee tapahtua sääntelyviranomaisen kuten Irlannin keskuspankin tai Financial Conduct Authorityn myöntämällä toimiluvalla. Ennen kuin käytät tällaisia palveluntarjoajia, sinun on varmistettava, että niillä on toimilupa ja että ne ovat luotettavia.

Kaikki maksupyynnöt, jotka saamme käyttämiltäsi avoimen pankkipalvelun tarjoajilta tai kolmansilta palveluntarjoajilta, käsitellään ikään kuin olisit itse lähettänyt ne meille, ja niihin sovelletaan näitä maksuehtoja. Jos odotat avoimen pankkipalvelun tarjoajien tai kolmansien palveluntarjoajien suorittavan maksun puolestasi, eivätkä ne tee sitä, emme ota mitään vastuuta maksusi suorittamatta jäämisestä. Jos haluat estää avoimen pankkipalvelun tarjoajan tai kolmannen palveluntarjoajan pääsyn tilitietoihisi ja/tai maksujen suorittamisen puolestasi, sinun tulee ottaa yhteyttä meihin tai suoraan kyseiseen palveluntarjoajaan.

13. Rajoitukset

Sinun on noudatettava kaikkia yleisissä ehdoissa ja näissä maksuehdoissa asetettuja maksupalvelujen käyttöösi liittyviä rajoituksia. Lisäksi vakuutat, ettet käytä maksupalveluja sellaisiin tavaroihin, palveluihin tai liiketoimintaan, jotka (a) ovat laittomia tai mahdollisesti laittomia (muun muassa väärennettyjä, varastettuja tai petollisia) tai jotka (b) eivät ole kaikkien sovellettavien lakien tai asetusten mukaisia (mukaan lukien rajoituksetta kuluttajansuojalait, tuoteturvallisuuslait, teollis- ja tekijänoikeuksia koskevat lait, elinkeinosäännökset sekä vientivalvonta). 

SumUp voi yksinomaisella harkinnallaan päättää, rikkooko maksupalelujen käyttösi yleisissä ehdoissa tai maksuehdoissa asetettuja rajoituksia. Pidätämme oikeuden jäädyttää tai irtisanoa tilisi ja/tai maksupalvelujen käyttöoikeutesi, jos toteamme tai oikeutetusti epäilemme, että rikkomus on tapahtunut. Jos lähetät tai yrität lähettää meille maksua, jonka uskomme olevan yleisten ehtojen, näiden maksuehtojen tai lain vastainen tai altistavan meidät, muut maksupalvelujemme käyttäjät tai kumppanimme haitalle (johon sisältyvät rajoituksetta petokset, tavaramerkkiin tai yritykseen kohdistuva mainehaitta ja rikollinen toiminta), pidätämme oikeuden olla hyväksymättä maksua tai jäädyttää tai peruuttaa sen, sulkea tai jäädyttää tilisi, ilmoittaa maksutapahtumasta asianomaiselle viranomaiselle ja/tai vaatia sinulta vahingonkorvauksia tai muuta oikaisua.

Lisäksi pidätämme oikeuden estää, jäädyttää tai peruuttaa korttisi tai sähköinen lompakkosi, jos käytäntöjemme ja prosessiemme seurauksena havaitsemme toimintaa, jonka perustellusti uskomme olevan vilpillistä, epäilyttävää tai rikollista tai joka on ristiriidassa yleisten ehtojen ja/tai näiden maksuehtojen kanssa. Jos estämme, jäädytämme tai peruutamme korttisi tai sähköisen lompakkosi, ilmoitamme sinulle korttisi tai sähköisen lompakkosi estämisestä, jäädyttämisestä tai peruuttamisesta mahdollisuuksien mukaan etukäteen tai viimeistään heti sen jälkeen, paitsi jos on turvallisuussyistä objektiivisesti perusteltuja olla toimimatta näin tai jos se on laitonta. Jos käytämme tätä oikeutta, emme ole vastuussa sinulle siitä, että kortillasi ja/tai sähköisessä lompakossasi ei ole käytettävissä olevia varoja tai et pysty käyttämään korttiasi.

14. Velvoitteesi

Vakuutat, ettet hyväksy maksua, jos käytettävä maksukortti ei sisällä kaikkia kyseiselle korttityypille tavanomaisia elementtejä, jos käytettävä maksukortti vaikuttaa muunnellulta tai vaurioituneelta, tai jos käytettävä maksukortti on vanhentunut.

Et saa ilman meidän lupaamme asettaa millekään maksulle vähimmäisarvoa, joka on suurempi kuin 1,00 € (tai vastaava summa paikallisessa valuutassa). Lisäksi tarjoat kortinhaltijoille vähintään vastaavat myyntiehdot kuin ne, jotka tarjoat käteisellä tuotteistasi ja/tai palveluistasi maksaville asiakkaillesi, etkä veloita kortinhaltijoilta muita summia tai lisämaksuja.

Sinun on seurattava tiliäsi ja maksuhistoriaasi sekä hyvitettävä virheellisesti vastaanottamasi maksut ja summaltaan virheellisten maksujen ylijäämät asianomaisille kortinhaltijoille.

Tarjoat kortinhaltijoille paperikuitin suoritetusta maksusta, mikäli laki tai verkoston säännöt sitä edellyttävät. Lisäksi voit tarjota kortinhaltijoille mahdollisuuden saada kuitti sähköpostitse tai tekstiviestitse (mutta ei paperikuitin sijaan, jos laki vaatii paperikuitin antamista).

Sinun on viipymättä tarkistettava kaikki toimittamamme ilmoitukset (esim. laskut ja tiliotteet) sekä pankkitilillesi tai kortinhaltijalle maksetut tai näiltä veloitetut suoritukset, hyvitykset, maksunpalautukset ja muut maksutapahtumat. Sinun on esitettävä virheellisiä tai puutteellisia ilmoituksia koskevat huomautukset viipymättä, viimeistään kahdenkymmenenviiden arkipäivän kuluessa ilmoituksen vastaanottamisesta tai sitä vastaavan maksun päiväyksestä. Jos huomautusta ei tehdä ajoissa, ilmoitus katsotaan hyväksytyksi, paitsi siinä tapauksessa, että virhe johtuu meistä. Jos virhe johtuu meistä, sinun on ilmoitettava siitä meille viipymättä ja joka tapauksessa viimeistään kolmentoista kuukauden kuluessa virheen kohteena olevan maksutapahtuman veloituspäivästä (kuten jäljempänä kohdassa 18 (Virheet ja valtuuttamattomat maksut) kuvataan). Pidätämme oikeuden lähettää korjattuja ilmoituksia ja oikaista kaikkia maksuja tämän aikarajan umpeutumisen jälkeen. Jollei laissa muuta vaadita, olet yksin vastuussa kaikkien maksutapahtumien sekä tiliisi ja palvelujen käyttöön liittyvien tietojen arkistoinnista.

Asetat kaikki meiltä saamasi SumUp-mainosmateriaalit näkyvälle paikalle yrityksesi tiloihin. Näitä materiaaleja voivat olla kaupan, myymälän tai auton ikkunaan kiinnitettävät tarrat, joissa on SumUp-logo ja/tai verkostojen logoja, tai verkostojen, lain tai SumUpin vaatimuksesta esillä pidettävät kyltit tai esitteet.

15. Vararahasto

Hyväksyt, että meillä on milloin tahansa oikeus tilapäisesti keskeyttää tilitysten maksaminen sinulle ja kerryttää vararahastoa (”vararahasto”) turvataksemme näiden maksuehtojen mukaisista maksuvelvollisuuksistasi aiheutuvat saatavamme. Vararahasto toimii eduksemme asetettuna vakuutena, ja meillä on oikeus kerryttää vararahastoon ja kuitata siitä kaikki summat, jotka olet meille velkaa näiden ehtojen mukaisesti, mukaan lukien tilisi mahdollinen alijäämäsaldo, ilmoittamatta siitä sinulle etukäteen.

Jos velkasi meille ylittää vararahaston summan, sinun on viipymättä ja viimeistään kolmen arkipäivän kuluessa pyynnöstämme maksettava meille vararahastosta puuttuva summa. Valtuutat meidät nimenomaisesti veloittamaan summat, jotka olet meille velkaa, mukaan lukien kaikki näiden summien perimisestä aiheutuneet kulut ja kustannukset, sähköisestä lompakostasi tai pankkitililtäsi ja/tai luottokortiltasi tai pankkitililtäsi, jota on käytetty jonkin lukijoistamme ostamiseen, tai vähentämään kyseiset summat tilityksistä, jotka olemme velkaa sinulle. Mikäli et kykene maksamaan kaikkia velkojasi meille pyynnöstä, sinun katsotaan rikkoneen näitä ehtoja olennaisella tavalla, ja vastaat kaikista kuluista, jotka aiheutuvat näiden summien perimisestä, mukaan lukien rajoituksetta asianajajien palkkiot ja kulut, perintätoimistojen palkkiot ja mahdolliset korot.

16. Maksunpalautukset

Maksun summa voidaan periä takaisin tililtäsi, jos (a) asiaankuuluva verkosto, vastaanottava pankki, kortinhaltija tai jokin nimetyistä rahoituslaitoksistamme riitauttaa tai peruuttaa maksun mistä tahansa syystä, (b) maksu oli valtuuttamaton, tai (c) meillä on syytä epäillä, että maksu oli valtuuttamaton, laiton, epäilyttävä tai näiden ehtojen vastainen (”maksunpalautus”).

Vakuutat, että autat meitä pyydettäessä ja omalla kustannuksellasi selvittämään mahdollisia maksunpalautuksia ja/tai palvelujen kautta käsittelemiäsi maksuja. Tiedostat, että jos et auta meitä kohtuullisessa ajassa muun muassa toimittamalla tarvittavia asiakirjoja viimeistään kymmenen arkipäivän kuluessa pyynnöstämme, maksunpalautus ei välttämättä ole peruutettavissa. Pidätämme oikeuden veloittaa palkkio maksunpalautusten selvittämisestä ja/tai välittämisestä. Ajantasaiset kulut on ilmoitettu verkkosivustollamme.

Jos myöntävä pankki tai verkosto ei ratkaise maksunpalautusta eduksesi, tai jos et riitauta maksunpalautusta, pidätämme oikeuden (a) periä sinulta alkuperäisen maksun summa ja kulut sekä (b) hyvittää alkuperäisen maksun summa kortinhaltijalle.

Jos katsomme, että toiminnastasi aiheutuu huomattava määrä maksunpalautuksia, voimme keskeyttää tilitykset sähköiseen lompakkoosi tai pankkitilillesi, asettaa oman harkintamme perusteella kohtuullisen suuruisen vararahaston, joka riittää kattamaan oletetut maksunpalautukset ja niihin liittyvät kulut, tai irtisanoa tai jäädyttää palvelut ja sulkea tilisi.

17. Hyvitykset ja palautukset

Hyväksymällä maksuja maksupalvelujen kautta sitoudut näiden maksuehtojen mukaisesti käsittelemään palautukset ja maksamaan hyvitykset tilisi kautta näiden maksuehtojen ja verkoston sääntöjen vaatimalla tavalla.

Verkoston säännöt edellyttävät muun muassa sitä, että esität ja luovutat ostohetkellä oikeudenmukaisen palautus- ja peruutuskäytännön ja ettet hyvitä maksuja käteisellä, ellei laki tätä vaadi, ja ettet hyväksy käteistä tai muuta arvo-omaisuutta maksun hyvityksen vastineeksi. Hyvitettävän summan tulee sisältää kaikki hyvitettävät verot, eikä hyvitettävä summa saa ylittää alkuperäisen maksun summaa.

Vaihdon, osittaisen palautuksen tai virheellisen maksun tai maksusumman tapauksessa voit hyvittää alkuperäisen maksun koko summan tai palautusta tai virheellistä maksua vastaavan osuuden summasta sovelluksen, verkkosivuston tai lukijan kautta. Voit tehdä tilisi kautta käsiteltäviä hyvityksiä enintään kolmenkymmenen päivän ajan alkuperäisen maksun päivämäärästä lukien. Perimme sinulta alkuperäisen maksun summan ja kulut sekä hyvitämme maksun summan kortinhaltijalle.

Jos katsomme, että käsittelet poikkeuksellisen suuren määrän hyvityksiä, voimme poistaa hyvitystoiminnon käytöstäsi ja/tai ryhtyä lisätoimiin tilisi suhteen.

18. Virheet ja valtuuttamattomat maksut

Jos uskot, että olemme jättäneet suorittamatta maksun tai suorittaneet sen virheellisesti tai käsitelleet valtuuttamattoman maksun, sinun on ilmoitettava asiasta meille viipymättä ja joka tapauksessa viimeistään kolmentoista kuukauden kuluessa maksun päivämäärästä.

Jos ilmoitat meille, että olemme jättäneet suorittamatta maksun tai suorittaneet sen virheellisesti, pyrimme selvittämään asian ja korjaamaan havaitut virheet kohtuullisin keinoin. Jos olet virheen seurauksena saanut pienemmän summan kuin johon olit oikeutettu, hyvitämme erotuksen tilillesi. Jos olet virheen seurauksena saanut suuremman summan kuin johon olit oikeutettu, veloitamme ylimääräiset varat tililtäsi.

Jos ilmoitat meille valtuuttamattomasta maksusta, hyvitämme maksun summan, mukaan lukien kaikki siitä vähennetyt kulut, välittömästi ja joka tapauksessa viimeistään valtuuttamattomasta maksusta ilmoittamista välittömästi seuraavan arkipäivän lopussa. Tämä ei päde, jos meillä on kohtuulliset perusteet epäillä ilmoitettuun valtuuttamattomaan maksuun liittyvää petosta.

19. PCI-vaatimustenmukaisuus 

Sinun on noudatettava PCI DSS -standardin (Payment Card Industry Data Security Standard) soveltuvia määräyksiä näiden maksuehtojen voimassaoloaikana. Sinun on noudatettava etenkin PCI DSS -standardin maksukorttitietojen tallentamista, käsittelyä ja siirtämistä koskevia määräyksiä. Tietoa PCI DSS -standardista on PCI-neuvoston verkkosivustolla.

20. Maksuehtojen irtisanominen ja tarkistaminen

Nämä maksuehdot tulevat voimaan, kun olet hyväksynyt yleiset ehdot ja henkilöllisyytesi on vahvistettu. Ne ovat voimassa toistaiseksi, kunnes sinä tai me irtisanomme ne.

Meillä on oikeus muuttaa näitä maksuehtoja milloin tahansa, muuttaa tai rajoittaa mitä tahansa maksupalvelujen ominaisuutta tai lopettaa minkä tahansa maksupalvelujen ominaisuuden tarjoaminen. Ehdotettu muutos tulee voimaan aikaisintaan kahden kuukauden kuluttua muutosilmoituksen päivämäärästä. Ymmärrät, että ilmoituksen antamisen jälkeen sinun katsotaan hyväksyneen muutokset maksuehtoihin, ellet lopeta maksupalvelujen käyttöä ennen muutosten voimaantuloa. Jos et hyväksy muutoksia, sinulla on oikeus irtisanoa maksuehdot maksutta milloin tahansa ennen muutosten voimaantuloa.

Pidätämme oikeuden irtisanoa maksuehdot joko kahden kuukauden irtisanomisajalla tai sovellettavan lain salliessa välittömästi, jos: (a) rikot näiden maksuehtojen jotakin kohtaa tai muita tiettyihin maksupalveluihin sovellettavia erillisiä ehtoja, mukaan lukien rajoituksetta verkoston säännöt, (b) meillä on syytä olettaa, että rikot jotakin maksupalvelujen käyttöösi sovellettavaa lakia tai asetusta, (c) meillä on syytä olettaa, että olet jollain tavalla osallisena petollisessa toiminnassa, rahanpesussa, terrorismin rahoituksessa tai muussa rikollisessa toiminnassa, (d) aiheutat meille kohtuuttoman luotto- tai petosriskin tai (f) meillä on syytä olettaa, että tilisi on vaarantunut tai aiheuttaa muunlaisen turvallisuusriskin.

Näiden maksuehtojen ja/tai tilisi irtisanomisen jälkeen maksat meille välittömästi kaikki summat, jotka olet meille velkaa näiden maksuehtojen mukaisesti maksuehtojen irtisanomista edeltävältä ajalta, ja me maksamme sinulle kaikki summat, jotka olemme sinulle velkaa näiden maksuehtojen mukaisesti. Meillä on myös oikeus pidättää vararahastoa, kunnes mahdolliset velkasummat on maksettu kokonaan, mukaan lukien mahdolliset maksunpalautukset, mutta joka tapauksessa enintään kolmentoista kuukauden ajan irtisanomisen voimaantulopäivästä.

21. Valitusten ratkaisu

Kaikki maksupalveluja koskevat valitukset on ensikädessä osoitettava meille ottamalla yhteyttä SumUpin asiakastukeen osoitteeseen [email protected]. Kaikkiin valituksiin sovelletaan valitusmenettelyämme. 

Useimmissa tapauksissa lähetämme täysimääräisen vastauksen valitukseesi sähköpostitse viidentoista arkipäivän kuluessa valituksesi vastaanottamisesta. Jos emme poikkeustilanteessa pysty vastaamaan valitukseesi täysimääräisesti, ilmoitamme sinulle asiasta, kerromme viivästyksen syyt ja ilmoitamme, minkä ajan kuluessa saat täysimääräisen vastauksemme. Tämä aika ei missään tapauksessa ylitä kolmeakymmentäviittä päivää valituksesi vastaanottamisesta. 

Jos emme pysty ratkaisemaan valitustasi tyydyttävällä tavalla, voit saattaa valituksesi Irlannin rahoituspalvelu- ja eläkeasiamiehen FSPO:n käsiteltäväksi. FSPO:n osoite on Financial Services and Pensions Ombudsman, Lincoln House, Lincoln Place, Dublin 2, D02 VH29, Ireland (puhelin +353 1 567 7000). Lisätietoja FSPO:n tarjoamista palveluista on organisaation verkkosivustolla.

Näihin maksuehtoihin sovelletaan Irlannin lakeja. Kaikki maksuehdoista tai maksupalvelujen tarjoamisesta johtuvat tai niihin liittyvät vaatimukset, joita ei voida ratkaista asiakastuen kautta, ratkaistaan Irlannin rahoituspalvelu- ja eläkeasiamiehen kautta. Mikäli et ole oikeutettu tekemään tai et halua tehdä valitusta Irlannin rahoituspalvelu- ja eläkeasiamiehelle, hyväksyt, että Irlannin tuomioistuimilla on yksinomainen toimivalta ratkaista näistä maksuehdoista johtuvat tai niihin liittyvät vaatimukset.

Huomaa: tulosta kopio tästä asiakirjasta ja säilytä se myöhempää tarvetta varten.